9b Rejseklubben Nørre Alslev

Mit fritidsfiskeri

9b Rejseklubben

På min vej

Det hele begyndte i efteråret 1993 med 6.b på Nr. Alslev skole, hvor Anita (Vores datter) havde Elin Johnsen til
klasselærer. Elin havde kontakt til en tjekkisk lærer: Tana Bezdekova i Litvinov, så klassen var på udvekslingstur til
Tjekkiet, for at være sammen med nogle jævnaldrende tjekkiske elever, der også lærte engelsk i skolen.
  Den 10. april 1994, var det de tjekkiske elevers tur til at komme på udveksling hos os, så alle forældre havde en
tjekkisk elev boende, vi havde Simona boende, hvilket var en sprogligt udfordring!!!

Det udviklede sig til, at de af os forældre som havde mulighed for at deltage, tog til Tjekkiet i september samme
år for at besøge og dels bo hos forældrene til de tjekkiste elever vi havde boende. Vi var på officielt besøg på Litvinov
rådhus hvor vi blev modtaget af borgmesteren, vi så deres kulturhus, forskellige skoler og var på virksomhedsbesøg på
byens største arbejdsplads, Kemifabrikken Chemopetrol, som dengang havde ca. 10.000 ansatte.

Vores 2 dages ophold i Litvinov, blev afsluttet med en fælles Tjekkisk - Dansk middag på Hotel Koldum. Næste morgen
gik turen videre til 2 dage i Prag hvor vi blev indlogeret 2 forskellige steder i byen. De fleste af os boede på et hotel, et godt stykke fra centrum, og for at komme frem og tilbage tog vi sporvognen, det var linie 6 eller måske var det nok linie 9 det husker jeg ikke, men det jeg vil fortælle er, at nummertavlen var et løst skilt som en af os kom til at vende på hovedet.
  Hotellet vi boede på havde 4 sengs værelser og ingen forplejning, så vi var nede i et nærliggende supermarked, for at handle ind til morgenmad, her pegede Per Møller på en stor spegepølse hvorefter han begyndte at lede efter andre ting og pludselig var hele pølsen skåret i skiver, den havde vi glæde af i flere dage.

Vi så en del seværdigheder i den indre del af Prag. Sidste aften forlod vi det herlige sted, U Fleku til fordel for: SOPRANO, TRUMPET & ORGAN in Church of St.Francis (by the Charles Bridge).
  Sidste dag var vi til vinfest i Melnik, hvor man kunne smage årets vinhøst: uklar vin som blev solgt i kopper, krus, glas
eller i flasker uden etiketter på. Virkningen så ud til at være ok, idet nogle af de unge lokale, allerede midt på dagen,
var gået omkuld og sov brandert ud i nogle blomsterkummer på torvet. Næste formiddag gik turen hjemad, hvor vi på
vejen så "Theresiendstad", den tjekkiske koncentrationslejr.

Genbesøg af Tjekkiske forældre.

Den 6-9/maj 1995 havde vi genbesøg af forældre fra Tjekkiet, der lige som deres børn, logerede hos os forældre.
Simona's forældre havde ikke mulighed for at tage til Danmark, så vi havde Zdenka og Miroslav boende som var
forældre til Thomas, det var fire herlige dage med godt vejr.
 Efter indkvarteringen var vi på fælles bustur ud forbi Næsgård Landbrugsskole, og videre til Hesnæs fiskehavn.
Vi gik en tur langs stranden forbi Traktørstedet ved Pomle Nakke, hvor vi fandt et sted
at nyde vores medbragte "kaffekurv".
  Næste dag var der rundvisning på Nørre Alslev Fjernvarmeværk og besøg på Gundslevholm Idræts-efterskole hvor vi
spiste hjemmesmurte madpakker. Efter madpakkerne stod vi på bussen for at køre ind og vise Tjekkerne København. Her
så vi først så Rosenborg slot, og derefter var vi en tur i Fælledparken. Efter en drikkepause kørte vi ud til Langelinie for
at hilse på den lille Havfrue. På vej tilbage blev vi sat af ved Amaliehaven, herfra gik vi op til Tivoli, hvor vi spiste til
aften.
  Den 8. maj var Tjekkerne på rundvisning i kommunen for at få lidt indsigt i vores kommunal politiske arbejde, den
dansk skoleundervisning, og vores ældrepleje. Om aftenen var der fællesspisning hos Anette og Gunner i Riserup. Ud på
aftenen var der underholdning i form af sang og musik, hvor Kurt Andersen godt hjulpet af os andre prøvede at lære
Tjekkerne at "Sejle op af åen". Næste formiddag var det tid at sige farvel til vores gæster fra CZ.

Forældretur nr. 2 den 8.-13. september 1996

Lysten til at udforske Tjekkiet ulmede stadig i os rejselystne forældre, hvorpå en ny tur blev planlagt til den 8.-13.
september 2006. Det blev en tur knapt så officielt som den første hvor de fleste blev indlogeret hos deres værts-
familie, tilbage var Carsten, Anne og jeg, som kom til at bo på Hotel Koldum. Det var lidt uheldigt, for Anne og jeg havde faktisk 2 kontaktfamilier, men i Simona's familie var der sygdom og Thomas's forældre havde ikke fået at vide vi kom.
Simona's mor Jelena opsøgte os på hotellet og beklagede at vi ikke kunne bo hos dem, hvorefter hun gav os en håndfuld Koronas sedler til at gå i byen og spise for, så Carsten, Anne og jeg gik på kineserrestaurant nede i byen, hvor vi fik noget lækker og billig mad.
  Dagen efter tog vi til Hrensko som ligger på grænsen mellem CZ og Tyskland. Her var vi ud og sejle på
Kamenice River.
I løbet af dagen var der sendt besked til Zdenka og Miroslav at vi var i byen, så de var også med til fælles sammenkomst om aftenen på Hotel Coldum. I begyndelsen var de lidt stødt, over at få besked så sent, men i løbet af aftenen tøede de op, så vi tog med dem hjem for at drikke lidt Tjekkisk vodka.
  Næste dag tog vi til Prag, hvor vi blev indlogeret på samme hotel som sidste gang. Det var tydeligt at der var sket fremskridt siden sidst, for nummerskiltet i sporvognen var udskiftet med et lysskilt.
  Den første aften var vi ude og se Krizikova Fontana ( Vandorgel musik ).